Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

december 21, 2005

Natt - Emil

När vi går och lägger oss på kvällen är det fortfarande helt ljummet . Luften i Taiz, Jemen blir aldrig svalare än cirka 20 grader trots att vi befinner oss mitt i vintern. Tänk om man kunde få ta med sig detta klimat till Sverige tänker jag, då hade Sverige varit ett optimalt land att leva i. Vildhundarnas slagsmål drar igång vid 22-tiden varje kväll och varar ett par tre timmar. Själv störs jag inte men att tvinga sin ettåriga son att natt efter natt lyssna till de förskräckliga hundskallen gör mig lite bekymrad: Kommer han att drabbas på något sätt? Påverkas hans drömmar? Kommer han om något kvartssekel eller så ligga i en psykologbrits och leta sig tillbaka till dessa osaliga nätter? Vid fyratiden på morgonen drar moskéernas högtalare igång. Inte med de vanliga böneutropen - de kommer någon halvtimme senare - utan med något som mer går att likna vid en slags svinottans sagostund . En man läser lugnt och stilla något på arabiska. Ibland hörs sång, också lugn och mycket vacker. Jag har undrat vad dessa fenomen kan vara, är det kanske bara mina egna drömmar som spökar? Igår kväll försökte en muslimsk kvinna på knackig engelska förklara att dessa tidiga inslag är en slags stilla påminnelse till de som sover: "God morgon, god morgon, nu ligger ni och sover men glöm inte att det är bön om en halvtimme". En mjukstart på morgonen helt enkelt. Kanske som att ligga och snooza till p2 en halvtimme innan man går upp ur sängen. Jag får forska vidare.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Monnika,

det är mycket intressant att läsa rapporterna från Yemen. Jag har idag "printat" alla rapporter och skall läsa dem för gammelfarmor nu under julhelgen. Gammelfarmor kommer till oss idag för att fira jul här i Helsingborg. Hennes syn har blivit sämre, allt är grådaskigt. Hoppas att det blir bättre efter nästa laserbhandling som hon skall få strax efter nyår.
Jag hoppas att Ni alla tre får en fin och behaglig jul och nyårshelg. Hoppas på ett telefonsamtal från Er.

Många kära hälsningar från Morfar, Barbro och Gammelfarmor.

december 23, 2005 10:15 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej alla tre!
Tänker mycket på er, särskilt idag!
I Göteborg är det inte mycket till julväder...skulle nog föredra ert klimat.
Ha en riktigt bra julhelg, så gott det nu går.
Många kramar från Åsa, Teodor, Herman, Vanja och Ivar

december 24, 2005 1:16 em

 

Skicka en kommentar

<< Home