Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

december 09, 2005

Kvinna i Jemen - Monika

Nu har jag köpt min första balto (osäker stavning… min arabsika är ännu inte helt på topp…). Det är den klänning som så gott som alla jementiska kvinnor har på sig. Klänningen är svart och här bär dessutom de flesta svart slöja till så att bara ögonen syns. Det är inte lag på att gå klädd så här och en del kvinnor väljer att ha sjal så att man kan se ansiktet. Allt det här kändes helt konstigt att tänka på när man gick hemma i Sverige men helt plötsligt är det vardag att befinna sig i ett marknadstält (tänk Kivik i miniformat) tillsammans med några hundra svartklädda kvinnor.

Förresten är det inte bara kvinnor som bär balto – även ganska små flickor kan bära det även om det är mer ovanligt. Och även Barbie, som här heter Fulla, bär balto – på anteckningsblock, ryggsäckar och som riktigt docka!

Givetvis drar jag uppmärksamhet till mig även om jag bär min Balto. Jag täcker ju inte mitt hår alls men ser alltid till att ha det uppsatt. Alla ser att man är västerlänning och häromdagen när jag gick längs en gata i souken, den gamla marknaden som är som tagen ur tusen och en natt, kändes det som om ryktet om att det fanns västerlänningar i närheten spridde sig snabbare än jag kunde gå.

Vissa av västerlänningarna väljer en ännu mer konservativ klädsel, främst amerikanerna ser till att alltid bära sjal över huvudet. Kanske är det viktigare för dem än för mig?

Konstigt nog känns det väldigt skönt att ha på sig balton. Även om jag inte ställer upp på att kvinnor måste dölja sitt ansikte så känns det rätt att visa att man vill vara en del av deras samhälle, att man visar respekt för deras klädkoder.