Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

december 08, 2005

Tiggeri - Emil

Ge aldrig till någon tiggare, det uppehåller bara tiggeriet. Denna sanning har jag levt med sedan min första kontakt med tiggare i New York för 14 år sedan. Och samma dogm har jag på nytt nu fått lära mig av en biståndsarbetare i Jemen: ge aldrig till någon som tigger, det uppehåller bara tiggeriet. Så rätt på alla sätt. Det är klart att man inte ska ge till tiggare, de hamnar i beroendeställning, tvingas lita på andras välvilja, förlorar möjlighet till att själva vara aktörer i sina liv, förlorar värdighet osv osv. Så rätt på och så klokt. Men vad ska man då göra när den där lilla familjen plötsligt sitter där framför ens fötter mitt bland bilar, marknadsstånd och trängsel? En mor och två sovande barn. Eller döda, vad vet jag – helt ärligt ser man inte någon antydan till liv i deras anletsdrag. En grotesk syn. Själva gick vi där med flera jemenitiska månadslöner i våra plånböcker. Och gav inget. Inte för att vi är snåla utan på grund av att vi lärt oss en teoretisk princip. En princip som säger att ett gott samhälle bygger på att människor arbetar, inte på att de försöker snylta på andra. En dag kommer våra handlingar att mätas. Hjälp oss då. När det gäller att bemöta tiggare kan man bara handla fel, så känns det.