Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

december 09, 2005

Mitt projekt… - Monika

Varför är jag egentligen här i Jemen? Och varför har jag dragit med mig Emil och Amos hit? Jag ska arbeta med ett projekt som till huvuddel är finansierat av Sida, som kallas Teacher Training Project. Det går ut på att fortbilda lärare i engelska och i språkpedagogik. Projektet är treårigt och det första året är redan avklarat – utan större framgång. Det är svårt att planerat ett projekt i det här landet – speciellt när man som jag inte har tillräckligt med kulturkännedom.

I tisdags skulle vi i alla fall besöka Ministry of education här i Taiz – alltså inte utbildningsministern för hela Jemen utan den högsta chefen här i regionen som är underställd ministern som sitter i huvudstaden Sana’a. Men precis innan vi ska åka så ringer hans sekreterare och avbokar mötet. Senare på samma dag får vi en ny tid till dagen därpå. Och då åker vi dit men då har han i alla hast tvingats lämna kontoret på grund av något upplopp eller liknande i någon skola.

Efter lite diskussion fram och tillbaka lyckas de dock samla ihop fem andra män som har höga poster inom utbildningsväsendet i regionen. Så vi får ett bra möte i alla fall. Vi lägger fram vår idé om att vi vill samarbeta med dem om att hitta lärare som behöver fortbildning i engelska.

Mötet gick riktigt bra – vi bestämmer att de ska välja ut 40 lärare som är duktiga men som ska få gå vår utbildning. Av dessa 40 ska jag välja ut 20. Dessutom ska de välja ut 40 ”supervisors” – som arbetar på olika skolor och kan ge vidare den kunskap jag ger dem till lärarna de arbetar med. Supervisor verkar vara någon form av blanding mellan studierektorer och mentorer, jag vet inte exakt hur systemet ser ut. Även här ska jag välja ut 20.

Så snart ska jag har ett urvalstest för att hitta dem som passar för att gå kursen. Tanken just nu är att jag sedan ska ha dessa två grupper under ett år. Under detta året ska jag dels arbeta med att förbättra deras engelska och dels arbeta med att lära ut hur man kan lära ut ett språk. Här handlar det både om pedagogiska teorier och om mer konkreta övningar hur man kan arbeta i klassrummet. Spännade men också rätt svårt. Jag känner mig inte riktigt som en expert på området men jag får hoppas att min egen erfarnehet kan vara tillräcklig.

Så här ser alltså projektet ut just nu – men det kan ändras snabbt. Mycket kan gå fel – kommer jag att få en lista med namn från ministeriet? Kommer de att komma på urvalstestet? Kommer de att fortsätta kursen – tidigare har många hoppat av? Kommer mina metoder att fungera i deras skolor där klasserna kan bestå av nittio elever? Kanske borde man satsat på de som undervisar i engelska men som verkligen behöver grundkunskaper i språket?

Just nu är det bara jag som arbetar med projektet, men avsikten är att det ska vara åtminstone ett jemenitisk lärare anställd inom projktets ram. Så min förhoppning är att jag ska hitta någon som är väldigt duktig i engelska som kan ta över språkundervisningen så att jag kan ägna mig mer åt den pedagogiska biten. Vi får ser om det blir så – då skapar vi ju dessutom arbetstillfällen vilket är viktigt i detta land som har en väldigt hög arbetlöshet.

Syftet med projektet känns i alla fall bra – genom att undervisa lärare ser vi till att ännu fler jemeniter får god undervisning i engelska. På så sätt kan kunskaperna vi här på Swedish center har fortplanta sig till en större mängd människor,

Det är i alla fall därför vi är här i detta spännande land.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kör hårt Monika!

december 11, 2005 8:37 em

 

Skicka en kommentar

<< Home