Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

februari 28, 2007

Kulturkrock 1

Idag är jag upprörd! Jag och min kollega Robin, en kvinna från Kanada som är med på min kurs två timmar i veckan för att hon tycker att det är roligt med undervisning, tyckte att det skulle vara roligt att ta med de kvinliga lärarna hem till henne vid ett tillfälle. Då skulle de få se hur hon och hennes familj bor. Robin hade planerat att vi skulle diskutera vad man kan göra för att stimulera barn innan de börjar skolan. Detta är ett viktigt ämne i Jemen då man ofta “glömmer” bort sina barn när de fyllt två-tre år. De får ta vara på sig själv och ungås med syskon och grannbarn.

Idag på lektionen berättade kvinnorna att flera av dem inte kan följa med hem till Robin för att deras män eller fäder inte tillåter att de går hem till ett okänt hus. Några ansåg att det ligger för långt bort (vilket det inte gör eftersom flera av dem åker betydligt längre varje dag för att delta i kursen). Jag blev helt chockad! Tänk att inte få gå hem till någon som du känner för att resten av din familj inte känner till det hemmet. Jag blir så trött på den manliga dominansen i denna kultur!

Jag ringde till Robin och sa att vi fick avblåsa det hela och hon som ändå har bott här i sju år blev lika upprörd som jag. Men så pratade hon med en jemenitisk kvinnlig vän och fick rådet att köra som planerat. De som inte får komma får stanna hemma och de som får/kan/vill kan följa med och sedan berätta för de andra att det är ett helt normalt hem – trots att familjen är kristen… Vill någon ta med sin make eller pappa hem till Robin någon dag innan för att träffa Robin och hennes man så går det bra.

Så nu får vi se hur kvinnorna tar detta besked! Ska bli väldigt spännande att se hur många som följer med.

Jag har länge tänkt att lägga ut några länkar här på bloggen om en FN-undersökning från förra året som konstaterade att Sverige var det mest jämlika landet i världen medan Jemen var det mest ojämlika landet. Resultatet visar vilken kulturkrock vi befinnner oss i dagligen. Så läs och om du är kvinna i Sverige – gläd dig! (Det är inte Emil och jag på bilden, även om det är likt.)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det går liksom inte att föstå. Tänk om Jens hade gjort så nästa gång jag ska ta en fika med tjejgänget. "Nej, det går inte för sig... Dem får du inte umgås med!" Jag hade blivit galen! Det är säkert samma kulturkrocks-chock för jemenitiskorna. Många måste tycka att våra män är totalt släpphänta. Skööönt att vi trots allt lever i världens mest jämställda land. Även om man inte kan tro det ibland. Min pappa ligger på sjukhus, på 20 kvinnliga sjuksköterskor finns det en manlig - syster Markus! Men han kanske har ett tjockare lönekuvert??

Nu ska jag njuta av en ledig dag med barnen!

Kramar Annika, Jonathan och Axel. (Jens är på jobbet)

mars 02, 2007 8:01 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hallå, hallå,
ville bara säga hej från Zambia. Kollade lite på er blog och ja, vad ska man säga, Lusaka känns som rena rama Europa i jämförelse. Här har vi allt och lite till, det vill säga för mycket nästan. Fast, man får betala för det också, så det blir oftast det billigaste man handlar, men ändå.
Ska ni ha en liten till? Har jag förståt det rätt? Grattis och lycka till. När ska det bli?
Ha det så bra och ni kan kolla på hur vi har det:
www.blogs.se/laksotesakova
Hej då!
Elena från FFF

mars 03, 2007 10:55 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home