Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

februari 12, 2007

Mutor i inom skolväsendet - Monika

Jemen är ett väldigt korrumperat land och detta kan göra mig väldigt arg. Alla säger att det är Haram! – synd! – men alla deltar i spelet.

Om en helt vanlig hederlig lärare vill byta från en landsbygdsskola till en skola i stan måste han eller hon betala enorma summor. För en kvinnlig deltagare handlade det om en summa större än sex månaders lön. Men hon hade inget val för hennes man krävde att hon skulle byta jobb. (Senare skilde hon sig från denna man…) Tyvärr hamnade hon på en pojkskola, visserligen central, men hon känner verkligen att hon inte trivs där så vill hon byta på nytt. Men troligtvis har hon inte råd.

De som sitter på ledande poster känner ju till och i högsta grad tjänar på systemet och placerar därför lärare på skolor där de tror att de inte ska trivas och därför vilja byta och då behöva betala till de personer som placerade dem där i första vändan. Ett elakt system.
Ett orättvist system! Haram. ”Men vad ska vi göra?” säger mina lärare.

Vad ska jag svara? Enda sättet att få slut på koruptionen är att alla bestämmer sig för att nu är det slut på mutor. Men det känns som ett omöjligt uppdrag – det finns alltid någon som kommer att vilja gå före i kön, betala en summa. Och det kommer alltid att finnas någon på andra sidan skrivbordet som vill ta emot kuvertet. Och skolväsendet är ju inte något undantag, detta förekommer inom alla delar av samhället.

De frågar mig hur det fungerar i mitt land. Och jag säger att mutor inte förekommer. De tror inte på mig. Är jag naiv? Förekommer det mutor i Sverige som jag inte inser?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Låter som i "Putins Ryssland" av
Anna Politkovskaja. En av hennes kompisar fick t o m muta personer som satt i duman för att kunna driva sin lilla affär.
Vad säger Koranen?

Sverige är inte så mutfritt. Tänk bara på Boforsaffären.

Kramar
Inger

februari 14, 2007 1:41 em

 
Blogger Emil said...

Klart att Sverige inte är mutfritt... men för den lilla människan är det nog ändå det. Eller? Jag vet inte.
Sedan undrar jag hur Johan och Emma fått nys om "mutorna" till Tjörn. Hur skulle de annars ha anställt honom tror ni? B&W betalade en rejäl hacka för att slippa honom. Tänk på det Johan! (Skoja bara - E har fått alla sina jobb på egna meriter. Utom det nuvarande som han fick på mina meriter...)
/Monika

februari 14, 2007 6:26 em

 
Anonymous Anonym said...

jag säger bara SAAB , JAS och MUTOR sorgligt men sant, man borde flytta till Finland, där finns det inga mutor (inget annat heller som är av större intresse....)
Robert på kurs i Malmö

februari 21, 2007 11:33 em

 

Skicka en kommentar

<< Home