Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

juni 05, 2006

Ditt och datt - Emil

Vi har bloggat dåligt senaste veckan, jag ber om ursäkt för det. Här är en liten uppdatering av vårt liv:

1. Vilket gensvar på den näst sista bloggen! Tre bilbarnsstolar på mindre än ett dygn. Makalöst. Eftersom först till kvarn är vår tids motto blir Eneljungs segrare i denna tävling. Ett stort grattis till er och ett stort tack till alla som ställde upp i tävlingen! Jag ska försöka se till att någon av mina föräldrar kan komma och hämta stolen inom kort.

2. Nu börjar nedräkningen för vår Sverigesemester. Vi lämnar Taiz tidigt på onsdag morgon för att få ett dygn huvudstaden Sana´as gamla stad (många "stad" blir det) innan jag och Amos på natten till fredag stiger på Lufthansas flight mot Frankfurt/Göteborg. Monika åker tillbaks till Taiz och anländer till Sverige tisdag 20 juni.

3. Materiell lycka. Vi har hittat färskmjölk och en slags filmjölk i en affär i Taiz. Och det ryktas om att det ska gå och köpa ett mjöl som är något mörkare än vetemjöl på marknaden någonstans. Och en god musli har de lyckats få in på vår supermarket.

4. Idag har Monika haft avslutning med sina inspectors och lärare. Jag blir stolt över henne och rörd till tårar när hon håller sina tal. Jag inser mer än någonsin hur viktigt det är med kulturmöten. En av hennes inspectors sade i sitt tal: "Vi kommer alltid att älska Sverige, för vi älskar dig". Har man mött en kristen västerländsk kvinna som man lärde känna och verkligen tyckte om och respekterade kommer man nog aldrig att kunna stämma in i islamisternas totala svartmålande av den västerländska kulturen. Precis som vi aldrig kommer kunna stämma in i det totala svartmålandet av den muslimska, arabiska kulturen som man ibland möter i väst.

5. Kristian Gustafsson, förlåt att jag inte har svarat på din kommentar! Du kan nå oss på lite olika sätt här i Jemen. Överst på bloggen finns telefonnummer och adress. Men du får nog vänta tills i augusti för innan du hinner nå oss blir det nog jag som knackar på din dörr.

6. Var finns ni som vill umgås med mig och Amos innan Monika dyker upp i Sverige den 20 juni? Kvällarna blir nog inte så svåra att fylla, men finns det även barmhärtiga människor som kan ta hand om oss på dagarna när ”vanligt folk” arbetar? Eftersom flygbiljetterna mellan Jemen och Sverige inte direkt är gratis vill jag ha valuta för pengarna! Så sjung ut nu alla pappalediga, arbetsskygga, mammalediga, "studerande", arbetslösa eller semestrande vänner.