Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

januari 06, 2006

Saker jag saknar - Monika

Familj & vänner – vår bekantskapskrets här är verkligen begränsad. Hjälp! Vi har inga vänner att umgås med
Tystnad – här är det ett ständigt väsen av minareter, hundar, bilar, människor m.m.
Att få post – här kommer det nästan ingen post till oss förutom ett och annat julkort och försäkringskassan som undrar varför vi i hela fridens namn valt att bosätta oss i Jemen av alla platser på denna jord. Så skriv!
Mörk choklad – det finns visserligen choklad men bara de vanliga Twix, Bounty etc. Kanske går det att kobinera denna punkt med den ovan… Tänk kreativt!
Öppna ytor – Amos måste få springa av sig någonstans. Han har börjat att se vår stora altan som ett fängelse och skriker när vi stänger plåtdörren som hindrar honom att fly.
Barnrytmiken – Amos tycker inte att jag sjunger så bra nu när han är van vid skönare stämmor.
Espresso – Jemenitiskt kaffe är så där. Trots att det faktiskt är här som orten Mokka ligger. Vi kör snabbkaffe samt turkiskt.
Diskmaskin – det blir mycket disk när tre personer äter nästan alla måltider hemma…
Sushi
Att inte bo på ett inhägnat område
Vår soffa – här i lägenheten är det en hård soffa i ett hiskligt tyg. Men vi kanske ska klä om den.
Kakelugnen
BVC – vad väger egentligen Amos?
Toyota Yaris
IKEA
Kravmärkt – Hur många kycklingar kan man få plats med i en bur? Kom hit och räkna!
SVT – nu har vi visserligen fått en tv men de jemenitiska kanalerna tilltalar mig inte… kanske för att jag inte kan arabiska?
Kommunal barnomsorg – det är svårt att hitta en barnflicka här, men nu tror vi att det har löst sig.
Svensk välfärd
Lördag och söndag – det är konstigt att vara ledig på torsdagar och fredagar.
Gustjänster i Saron – nybyggaranda i all ära men det är skönt med välgenomtänkta gudstjänster också. Väldigt skönt.

1 Comments:

Blogger linda said...

Hej Monika!

Vilken trevlig blogg ni har! Jag läser med stor nöje och ser många likheter med Bangladesh. Inatt vaknade jag dock inte av böneutropen - betyder det att jag äntligen acklimatiserat mig?

Kram Linda

januari 09, 2006 7:22 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home