Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

oktober 08, 2006

Råttan är tillbaka - Monika


På allmän begäran är råttan tillbaka. Ja, inte för att jag har begärt det men ni där hemma verkar tycka att det är kul att läsa om mitt lidande så nu är han eller hon tillbaka i vårt kök. Eller, tillbaka är ju fel ord eftersom den första råttan dog. Men dess avkomling har återvänt, kanske för att hämnas.

Vår grannfamilj har flera nätter hört ljud som påminner om en råttas härjningar men de har inte kunnat se den i sin lägenhet. Deras slutsats har varit att den finns i innerväggarna. Härommorgonen fick jag återigen skrika på Emil då jag hörde tydliga råttljud i köket när jag gick upp med Amos. Tillsammans konstaterade vi att den troligtvis befann sig i väggen eftersom den inte syntes till.

Så igår, under vår lunch så hör vi den. Tydliga gnagande ljud. Dagtid!

Bakom vårt kylskåp är det en nisch som går in i väggen. Här är det ett hål som är täckt med galler. Varför detta hål är här vet jag inte men gallret är där för att stoppa otäcka djurs framfart. Vid förra råttbesöket för en dryg månad sedan var detta galler och väggen helt intakt. Våran hustomte konstaterade då att inga råttor kunde ta sig igenom gallret, men möjligtvis små möss.

Emil och jag drog fram kylskåpet och ser man på! Vid sidan om gallret har råttan gnagit upp väggen så att den nu kan ta sig ut i lägenheten. Smart liten rackare! Brevid gallret ligger det en stor brödbit som kvällen innan blivit liggande i vårt brödfat. Jag såg att den var borta på morgonen men tagit för givit att det var Emil som kastat den. Råttan hade lyckats släpa den till sin entré men inte lyckats att få med sig den.

Vi satte ut buren igår men idag var osten borta och buren tom. Jag har nu preparerat den med nu ost. Vi skulle ju kunna stänga till väggen och tänka att allt var frid och fröjd men det känns bättre att fånga råttan och sedan täppa till hålet.

Som jag skriver detta hör jag den gnaga!

Håll tummarna för god jakt.

PS. Frågan är bara hur vi ska döda den då vår hustomte inte är här nu under Ramadan. Några tips? DS

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Stackars er! Jag kan inte så mycket om råttor men anticimex säger att möss tycker bättre om russin och salami än om ost.

här i götet regnar det hela tiden och morgnar och kvällar har börjat bli mörka.

jag har fått skaka en lövruska och säga hebreiska böner för att delta i lövhyddefirande med våra ortodoxa judiska grannar på gatan (5-6 stycken 6-10-åringar som kom och knackade på).

Lycka till /eneljungs

oktober 08, 2006 8:47 em

 
Anonymous Anonym said...

Råttor stör Lugnet!
Som ni vet har vi en grov-toa i källaren som vi gjort om till tvättstuga. För ett par dagar sedan satt Sara på toaletten (som vi normalt inte) använder och får plötsligt syn på ett uppgnagt hål i väggen nere vid toalettstolen stort somm en biljardboll! Vi har hört råttor krypa i väggen och sitta och gnaga så detta var väntat förr eller senare. Nu hoppas vi på anticimex!
/ Magnus och Sara Brengesjö (Linnea hälsar till Amos!)

oktober 09, 2006 6:24 em

 
Blogger Emil said...

Råttor i Majorna! I Kungsladugård! Vi som drömmer om att bo där när vi kommer tillbaka. Nu får vi tänka om. Vilken är den mest råttfria stadsdelen i Göteborg? Alla tips tas emot.
Men ingen har ännu gett oss tips om hur vi ska döda den när (om?) vi fångar den. Ännu inget napp. Jakten går nu in på sitt tredje dygn.
PS. Det är ont om salami här. Och den vi hade med oss från Sverige äter vi helst själva. DS.

oktober 09, 2006 7:28 em

 
Anonymous Anonym said...

Stackars stackars dig Monika...jag lider med dig...Och Emil, GÖR något! I Björkekärr finns det inga råttor, flytta hit!
Kram Å

oktober 10, 2006 9:01 fm

 
Blogger Emil said...

Jag är tveksam till om vår råtta ens förstår svenska. Han är lite skygg så vi har inte kunnat fråga honom. Han älskar vår ost men vill inte stanna i buren. Nu provar vi med russin! Håll tummarna.
PS. Bästa tipset är alltså Björkekärr. Ingen annan som kan tipsa om en stadsdel? DS

oktober 10, 2006 1:03 em

 
Anonymous Anonym said...

Är bilden äkta undrar vi i Högsbo? I så fall... Beställ hemresa! Kram från oss på den råttfria sjätte våningen!

oktober 10, 2006 5:22 em

 
Blogger Emil said...

Nej, bilden är ett montage. Eller nej, bilden hittade jag på nätet. Men vårt kök är väldigt likt det på bilden så jag antar och föreställer mig att det är precis så som råttan tar sig fram. Fortfarande ingen jaktlycka. Buren är nu fullpreparerad med russin. /Monika

oktober 10, 2006 8:03 em

 
Anonymous Anonym said...

Om man hyr i majorna är man skyddad mot allt ont, inklusive råttor.
/Sven

oktober 11, 2006 1:36 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag vill rekommendera vipp-fällan. Grym på flera sätt.

Se http://www.wippomatic.nu/swe/wippomatic.html

Använder den själv med stor framgång, mest med ost. Har inte provat russin. Lite äckligt att tömma den om råttorna svällt upp. Och glöm inte att hälla i glykol om ni har vatten i hinken – det får inte frysa, då kan råttorna hoppa hur. Det är typ inte så bra...

oktober 11, 2006 5:09 em

 
Blogger Emil said...

When Yemen freezes over... Bäst vi inte glömmer glykolet här i 30 graders värme klockan åtta på kvällen... Undrar om de skickar till Jemen mot postförskott? /Monika

oktober 11, 2006 7:48 em

 

Skicka en kommentar

<< Home