Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

oktober 16, 2006

Fiffel

Som ni kanske minns var det presidentval här i Jemen för ett par veckor sedan. Den sittande presidenten Ali Abdullah Saleh, som suttit i 28 år, fick förnyat förtroende i ytterligare sju år.

En del kallar Jemen för det mest demokratiska landet i hela arabvärlden. Det säger kanske i så fall mer om diktaturerna i Mellanöstern än vad det faktiskt säger om Jemen. Okej, visst är Jemen är på väg mot demokrati. Men det går långsamt, långsamt, och nästan lika mycket bakåt som framåt.

Som ni kanske minns var det presidentval här i Jemen för ett par veckor sedan. En jemenit vi känner vägrade att rösta av en enda anledning: att han i tidigare val har arbetat med att fiffla med rösterna till den sittande politiska ledningens – läs presidenten och hans partis – fördel.

I senaste Yemen times – som för övrigt är en överraskande frispråkig tidning – fanns en artikel där det spekulerades kring hur Saleh – den sittande presidenten – några månader innan valet träffade sina rådgivare:

Saleh: Okej, nu är det två månader kvar till valet, och det börjar bli dags att fastställa det kommande valresultatet. Jag föreslår att jag kommer att få ungefär 96% av rösterna som jag hade i förra valet.

Rådgivarna: Nja, det är nog inte riktigt så klokt. Du vet, bidragsländerna i Väst, de kommer nog att tro att valet är uppgjort med en så stor majoritet av rösterna. De har ännu inte glömt Saddams 99%.

Saleh: Men ni menar väl inte att jag ska förnedra mig själv med lägre siffror? Vad ska folk säga om mig? Jag vet ju att jag är populär. Vad kan Väst ha emot det?

Rådgivarna: Nej visst gillar vi dig men du måste nog förstå att frågan inte är så enkel. Kan vi inte göra en kompromiss? Vi lägger oss så pass högt att du får en rungande majoritet bakom dig, samtidigt ser vi till att resultatet hamnar en bra bit ifrån 100-procentsgränsen så att det inte går att misstänka valfusk?

Saleh: Så hur många procent tänker ni att jag ska få?

Rådgivarna: Någonstans runt 75 procent.

Saleh: Bara 75%? Ni måste förstå att detta är oerhört förödmjukande! Det är tur att min far har gått hädan så att han slapp genomlida detta. Ett sådant resultat skulle ju inte bara drabba mig, det skulle ju drabba hela vår familj, ja hela vår klan och till och med hela vårt land. Men okej, jag köper det.

Och vad blev valresultatet när rösterna hade räknats? 77 procent av rösterna för den sittande presidenten.

Om vi får tro Yemen Times så är Jemen ännu ingen demokrati. Inte ännu.