Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

april 03, 2006

Ytterbyskolan - Monika

Jag hoppas att ni alla inser att jag är anställd på Ytterbyskolan! Det är alltså min skola som befinner sig mitt i en storm just nu. Och eftersom jag mött en del av eleverna som riskerar underkänt i samhällskunskap så har jag full förståelse för skolans beslut. Heja! Heja!
(Vi har problem med hotmail och skype just nu. Vill ni oss något kan ni mejla oss på monika.mattsson@kusten.kungalv.se eller emil.mattsson@first.tjorn.se. Ringa gör ju ingen ändå...)

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och vilka andra ämnen borde man få underkänt i om man inte har rätt åsikt? Det blir farligt när staten och skolan ska bestämma vad jag tycka.

april 05, 2006 6:00 em

 
Blogger Emil said...

Självklart är det farligt men jag tycker att det är farligare om skolan inte lyckas lära eleverna att i en demokrati får man tycka vad man vill men inte bete sig hur man vill mot andra människor. De får lära sig att debattera för sina åsikter utan att trycka ner andra p.g.a. deras hudfärg, hårfärg, religion etc. Om de inte lär sig det i skolan så tror jag inte att de lär sig det senare i livet. /Monika

april 06, 2006 10:24 fm

 
Anonymous Anonym said...

Om de på lektionerna i samhällskunskap inte vill jobba med andra elever p g a hudfärg (kanske hennamålade händer o fötter?) etc o fäller nedsättande kommentarer är det väl rimligt att de inte får godkänt betyg i ämnet.
Om de däremot utanför klassrummet beter sig olämpligt kan man inte ge dem underkänt i samhällskunskap men då finns det väl annat skolan kan göra eller kommer att kunna göra snart.
De flesta som protesterat mot Ytterbyskolans agerande tycks ha en kolossalt rosig bild av hur det kan gå till i verkligheten.
Kram till er alla tre
Inger

april 06, 2006 8:19 em

 
Anonymous Anonym said...

Precis. Låt därför underkänna dem, deras slöa blickar, deras finnar, deras ordföråd, deras åsikter och deras eventuella kunskaper i samhällskunskap.

april 07, 2006 8:41 em

 
Blogger Emil said...

Vi har lite gissningstävling om vem det är som gjort dessa anonyma inlägg. Vill du ge dig tillkänna? (Du är nog inte högstadielärare i alla fall. Men kanske avhoppad musiklärare...)

april 08, 2006 8:04 em

 
Anonymous Anonym said...

Hallå!!
appropå Ytterbyskolan jag träffa några av dina elever när jag var på insökning till Hvitfeldska. Dom hade lite svårt att minnas dig i raden av engelskalärare. Men så kom dom på vem du var och sa att du va ju faktiskt bramen dom tyckte att du skulle komma och hälsa på. Jag sa att du var i Jemen och då tyckte dom att det var ett godtagbart skäl. och så hälsa dom från Ytterbyskolan.. ha de gött

april 10, 2006 8:46 em

 

Skicka en kommentar

<< Home