Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

mars 23, 2006

En bra vecka i Jemen - Emil

Det är en bra vecka I Jemen. Vi har besök av tre personer från Sverige som är här för att studera verksamheten: Monika och Kati från PMU (den svenska biståndsorganisation som samordnar projekten med SIDA) och Stefan, styrelseordförande för Sundsvalls pingstförsamling, den församling som ytterst sett är ansvarig för centret. Vi har haft konstruktiva samtal dagarna i ända och vi är tacksamma över att dessa våra tre gäster är så engagerade, kompetenta och trevliga. Dessutom har de sett till att vi nu har våra skafferier fyllda med sådana läckerheter som kaviar, tyskt rågbröd, knäckebröd, mörk choklad och örtté. Makalöst!

Jag har i samband med besöket också sagt upp mig från min lilla halvtidstjänst som lärare (för er som inte vet det har jag undervisat två svenska barn här på centret under förmiddagarna). Jag känner att jag varken har tålamod eller kreativitet nog att skapa en tillräckligt god undervisning under ytterligare ett år. Dessutom har jag insett att jag nu har ett window of opportunity att faktiskt lära mig ett nytt språk, arabiska. Från och med höstterminen kommer jag därför troligen att börja läsa arabiska på heltid på ett institut här i staden. Rent ekonomiskt tror vi att kommer att klara det så länge vi lever hyfsat jemenitiskt. Monika tjänar ca 6000:- i månaden och vårt boende behöver vi inte betala för. Beslutet att inte undervisa i höst känns helt rätt.