Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

april 02, 2006

Hennamålning – Monika

Som Emil skrivit i bloggen neda har jag numera hennamålningar på händerna och fötterna. Detta är något som jemenitiskorna dekorerar sig med när de ska vara särskilt fina. Inför bröllop brukar bruden dekorera hela armar och ben. Mina målningar är inte så omfattande men det tog sin tid.

Fingertopparna, insidan av händerna och fotsulorna är täckta av rödbrun henna medan ovansidorna på händer och fötter är dekorerade med svarta blommor. Den svarta färgen är egentligen inte henna utan något färgämne som läggs på med hjälp av en liten, liten nål eller sprits. En del får allergisk reaktion av färgen men hittils har jag inte känt något.

Men här är det inte tal om att man gör sig fin för att själv må bra, något som det ofta skrivs om i svenska damtidningar, nej här är det för andra. ”You know, it is for the husband” säger vår vän Muhammed när vi ska gå. Jag tackar frun men hon säger bara att det är hennes plikt att måla mönster på mina händer. Det är så man ser på kvinnorna – de finns till för männen och det är deras plikt att tjäna.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vi vill ha bildbevis!
/familjen Brengesjö

april 03, 2006 8:44 fm

 
Anonymous Anonym said...

BILD BILD BILD BILD!!!

april 03, 2006 11:23 fm

 
Blogger Emil said...

Jag ser att efterfrågan på idolbilder ökat markant. Ska försöka få ut en bild inom kort. Tills dess får ni helt enkelt använda er fantasti hur dessa undersköna målningar ser ut.

april 03, 2006 8:15 em

 

Skicka en kommentar

<< Home