Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

januari 24, 2006

Glädjeämnen - Emil

Några små glädjeämnen från veckan:
* Amos har lärt sig att titta på tv. Äntligen! Eftersom våra två jemenitiska tv-kanaler mest serverar koranenläsning och smöriga arabiska tv-serier har vi hittills serverat honom en enda film, för övrigt den enda vi har på vhs: Pingu. Jag och Monika hann dricka en hel kopp kaffe häromdagen utan att ha Amos klängande vid benen. Underbart!
• Vi har fått en beställning från amazon.com: Femte säsongen av ”Vita huset”, tionde säsongen av ”Vänner” på DVD, tre emergentböcker till Emil och ”Don´t sweat the small stuff” till Monika. Nu är kvällarna räddade. Fantastiskt kul!
• Jag har gått från Taiz, staden där vi bor, upp på berget Saber, 3008 meter över havet. Otroligt vacker tur som jag gjorde tillsammans med britten John och schweizaren Mathias. Överallt, otillgängligt på berget, ligger små byar som man måste traska till för att ha möjlighet att besöka. Folken i byarna är mycket generösa: på en enda dag hann vi med att bli hembjudna till inte mindre än fem olika hem på frukost, lunch, te, qat (men vi tuggade inte) och bröllop(!).

Till helgen (onsdag – fredag) har vi bokat en bungalow vid Röda havet. Det ska bli underbart att få lite sol, bad och stillhet.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Allra bästa Emil! Har ni lärt Amos att se på TV!? Vad hände med idealen?

Är jag den enda som minns Emils furiöst TV-kritiska debattinlägg i GP under tidigt 90-tal? Efter diverse mindre genomtänkta motsägelser (Emil har blivit klokare med åren) avslutade han inlägget, tilsammans med sin medförfattare Sven Brengesjö, på fäljande sätt: "..enda lösningen; släng ut skiten.." Och nu jublar alltså samme man stolt då hans son anammat detta medie. Det är inte bara Ringholm som ändrar sig...

/Kristian

januari 26, 2006 4:10 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej Emil,Monika och Amos!

Om ni händelsevis läser detta mail ikväll torsdag den 26 januari så vore det roligt om vi kunde ha en Skype-session! Er trogna gamla husgrupp är nämligen samlade här i Lugnet ikväll och de är säkert sugna på att få höra era röster!

Hälsningar: Magnus Brengesjö

januari 26, 2006 6:13 em

 
Blogger Emil said...

Kristian! Dina ord väcker minnen inom mig, minnen om en tid då allting var svart eller vitt, sant eller faskt. Men sedan Monika kommit in i mitt liv och lurat på mig en kunskapens tv-apparat på gott och ont har min världsbild blivit förändrad, jag erkänner detta. Nu kan jag i och för sig se det problematiska (eller varför inte använda ordet onda) i att tv:n om man inte hanterar den väl riskerar att göra en passiv, fet och dum. Samtidigt har jag också lärt mig uppskatta de goda sidorna av tv: typ vm-kval i fotboll, tv-serier (Vita huset eller varför inte Medicinmannen som vi såg här i Jemen, en grymt bra serie) och Pingu. Ja, ja, allt för nu.

januari 28, 2006 7:04 em

 
Blogger Emil said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

januari 28, 2006 7:04 em

 
Anonymous Anonym said...

Kära, visa Emil! Precis den syn på TV du nu ger uttryck för, dvs en maskin som kan bidra til mycket gott men även mycket ont, är just den tro jag alltid bekänt. Äntligen förenade, även i den tanken.

F.ö. härlig att kunna följa era upptåg och nu dessutom se er posera elegant i det östafikanska landskapet. En mycket vacker familj som tillsammans bjuder världen mycket vackra texter om en alternativ tillvaro. Längtar allt en liten aning efter er. Vill dessutom själv fly från vardagstrivialiteter och hitta en egen avkrok att utforska.

Tack för inspiration och lycka till med alla projekt samt acklimatisering!

/Kristian

januari 31, 2006 1:02 em

 

Skicka en kommentar

<< Home