Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

december 16, 2006

Självkritik - Emil

Först lite självkritik. Jag har de senaste veckorna liksom gått och väntat på den stora händelsen. Just det där som gör att man bara sätter sig ner vid datorn och spottar fram en blogg som i sin tur får läsarna att bara sprudla av längtan att få ge sin respons till detta stora och vackra.

Det kommer kanske. Men inte idag.

Vi får ta en annan story. En mindre:

I Jemen finns ingen mörk choklad att tillgå. Förstås inte heller den där MÖRKA chokladen som dryper av antioxidanter och andra nyttiga småkryp. Just därför är vårt lager av denna mörka choklad inte särskilt stort. Och av precis samma anledning förhåller vi oss till den mörka chokladen såsom en arkeolog förhåller sig till de egyptiska mumierna. Eller som en cowboy förhåller sig till sina boots. Den mörka chokladen är värdefullare än guld.

Och plötsligt när man kommer hem inser man att vår barnflicka återigen har matat Amos och Alex med denna mörka, dyra och värdefulla choklad. Och detta trots att vi säkert sagt till henne tio gånger att, nej, du får inte ge pojkarna choklad, allra minst den mörka, dyra och värdefulla. RÄLI säger vi, dyr. Men hon verkar inte bry sig. Snacka om att ge pärlor till svinen.

Vad gör vi?

9 Comments:

Blogger Emil said...

Det finns ljusterapi har jag hört. Kanske skulle vara något. Själva fryser vi rätt mycket nu. Har bara ett fönster öppet när vi sover. Funderar på att börja använda strumpor - men det är ju inte så snyggt i sandaler. Så jag fortsätter nog barfota. Men faktum kvarstår: vi kanske har sol - men ni har JUL! Och då tänker jag mest på allt gott man får äta under denna underbara högtid. Jag längtar efter svensk mat! /Monika

december 18, 2006 8:18 em

 
Anonymous Anonym said...

Här kommer en liten julhälsning från en som följer er på bloggen lite då och då. Hemma så pågår det nedräkning till söndagen och en annan känner att dagarna inte riktigt räcker till - men det är väl så det ska va?! Det lär ju inte bli någon vi jul, men vi är glada att det äntligen har blivit lite kallare här uppe. I och för sig skulle jag ju inte ha något emot att resa söder ut till värmen... God Jul och Gott Nytt År önskar Paulina i Norrköping

december 19, 2006 10:55 fm

 
Anonymous Anonym said...

Ät upp den eller göm den!
/Magnus Brengesjö

december 19, 2006 1:22 em

 
Blogger Emil said...

Hej Paulina och ni andra! Kul att ni har tid att skänka oss några minuter av era liv i denna stressiga tid. Själva struntar vi nästan i julen den här gången. Julstämning är så förknippat med svenska traditioner, med kyla och mörker, med tomteförväntan, med Haga Nygata, med marshaller och varm glögg, med dyr senap på tjocka skinkskivor på varma vörtbröd osv. Inget av detta får vi. Vi har en adventsstjärna, två tomteljus och lite blinkande ljus a la Mellanöstern, tillsammans med julevangeliet får det räcka. Istället ska vi ta vårt pick och pack och flyga iväg till ... ja, det får ni veta om ett par dagar.

december 19, 2006 9:48 em

 
Anonymous Anonym said...

Choklad är gott. Det tycker jag att Amos också skall få uppleva.
Imorse var första dagen på länge som jag fick skrapa rutorna innan färden från Kungsladugård till kungsbacka.
Kanske det kommer lite härlig kyla och snö nångång innan nyår?
Igår kväll sprang jag fartlek med Pelle och curt längs västra rundan-slottsskogvallen-rudalen-påvelund-hinsholmen-långedrag-käringberget-nyavarvet-klippan-majorna-slottsskogsvallen. En lite längre runda än vad du kan springa på. Det var halt stundtals.
Ha det bra

december 19, 2006 10:38 em

 
Anonymous Anonym said...

Tänk om man kunde göra som ni smita undan från julbordet och flyga iväg och få lite sol, vilket ni säkert har gott om i jämförelse.
Är det lätt att ta sig till länderna runt omkring yemen? Jag har inte hunnit läsa allt ni skrivit om så jag kanske ställer en dum fråga. Har ni besökt Oman eller nåt av de andra länderna? Snorklat i röda havet. bestigit nån större sanddyna? sett en hägring?.

december 19, 2006 10:45 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej, mitt namn kom konstigt nog inte med vid det senaste inlägget?
Det var i alla fall jag som skrev.
Lars Wingfors

december 19, 2006 10:46 em

 
Blogger Emil said...

Antligen en kommenterande lopare. Jag ar grymt avundsjuk pa er runda? Ar Curt lika alert fortfarande? Och nej, vi har aldrig varit i varken Oman, Saudi eller nagot annat land i regionen. Men Jemen ar stort ... Sa vi forsoker aka bort minst en helg i manaden till antingen Indiska Oceanen eller Roda havet. Och nu ar det som sagt snart dags att bada igen. Denna gang pa ett stalle som jag tror ar i varldsklass.

Allt gott Lars och vi ses val pa dagen D som vanligt vid kullen vid tva-snaret?

december 20, 2006 9:34 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag har varit i Saudi, snorklat i röda havet vid Jedda, men ej sett Jemen ännu. Min far arbetade i Saudi i 5 år. Han besökte några av länderna i Förenade arab...och Oman. Han sa att Oman var en fullträff, lagom mycket spår av det moderna samhället. stränder där ingen badade, ganska turistfritt. Säkert ganska likt Jemen, då båda länderna gränsar mot Indiska oceanen. Tänk att få ha badat i bägge haven. Finns det några härliga korallrev som ni snorklat kring? Vi ses dagen D. Denna gången skall jag vara med (hoppas jag) vill inte gå sönder igen. Kör mycket crosstraining (trampmaskin, vattenlöpning etc) och kör sällan ett pass längre än 60 min.
Lars

december 21, 2006 3:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home