Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

november 25, 2006

Hälsoråd - Monika

I Jemen är man besatt av hälsovård – konstigt nog. Kanske är det för att det är en bristvara och det visar att man har pengar om man kan söka läkare för sina åkommor.
Idag har Amos haft feber (vet ej hur mycket eftersom min hypokondriske man tog med sig termometern till Kairo) och på eftermiddagen var vi ute (frisk luft à la svensk modell) och jag berättar för några studenter att Amos är lite sjuk. ”Har du träffat en läkare?” frågar de direkt. ”Nej” är mitt svar. ”Why not?”
Ur ett svenskt perspektiv skulle man vara lite nojig om man sökte läkarvård första dagen ens barn har feber. Här är det normalt att göra så. Helst ska man också få en spruta hos läkaren, då vet man att man fått den behandling man betalat för.
Likaså får man ett ton med goda råd om man råkar nämna att man själv eller ens anhöriga har en åkomma. De råd jag fått idag för att få ner Amos feber är:
- varma omslag
- varm olivolja som ska strykas på huvud och bröst
- kall sesamolja, i övrigt som ovan
- en speciell medicin vid namn xxx som ska vara fantastisk
- citron (att dricka tror jag…)
- rosenvatten som ska baddas på kroppen
- sätt på honom en riktigt varm mössa (26 grader i skuggan… jo tack!)
(Det gamla hederliga svenska knepet att äta glass när man är sjuk tror de inte på här. De dricker inte ens kallt vatten eftersom man blir förkyld av det.)

Och så givetivs, den mest fantastiska av alla mediciner: HONUNG. Jemeniterna är galna i honung, som omnämns i Koranen som något väldigt speciellt och heligt. Man tror att honung kan bota det mesta och honungsbutikerna här är de finaste affärerna med speglar, glasmontrar och välklädd personal. Här kan du gå in och nämna din åkomma och få någon specialhonung som kan kurera dig. Priserna för den bästa honungen är så att man som svensk häpnar – och då får man tänka att vår köpkraft är tio gånger större än deras.

Tyvärr har jag inte följt deras råd något nämnvärt. Svensk alvedon och moderlig omsorg tror jag på. Håller febern i sig får vi väl söka läkare om några dagar. Det finns säkert någon spruta de kan ge honom.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Han kanske fick feber p g a hårtvätt o medföljande ilska.
Hoppas han är piggelin igen.
Roligt med Emils oprickade meddelande.
Idag har vi uppehållsväder o solen tittar fram ibland o det är 10 grader - plus.
Kramar
Inger

november 26, 2006 12:13 em

 
Blogger Emil said...

Jag blev först lite orolig när jag läste Emils oprickade text. Men sedan tror jag att jag tolkade den rätt...?! Hoppas det i alla fall.
Amos mår okej - förkyld men ingen feber.

november 26, 2006 4:13 em

 

Skicka en kommentar

<< Home