Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

november 30, 2006

Kairo - Emil

Nyss hemkommen från 15-20-25-miljonerstaden Kairo. Jämfört med jemenitiska städer så otroligt modern. Raka gator, hissnande shopping-malls, nya bilar, saker som fungerar. Och inte minst detta: att man får ett intryck av att det har funnits någon stadsplanerare som suttit och ritat upp staden innan man byggde husen. En häftig känsla.

I Kairo verkar också kvinnor och män umgås på ett ganska naturligt sätt. Gissningsvis 60 procent av kvinnorna bär någon sorts sjal runt huvudet medan maximalt 5 procent bär den heltäckande svarta litma som i Jemen är standard. Och, upplyste mig en 24-årig hipp egyptier med den senaste värsting-nokian i handen, i Kairo får man till och med ha flickvänner innan man gifter sig. Och flickvänner i Kairo, de är som ”half-wifes”, menade han. Vad han menar med har jag ingen aning om, men man kan ju gissa.

Huvudmålet för min resa var för att delta i en konferens anordnad av svenska Evangeliska frikyrkan. Man hade bjudit in företrädare för olika organisationer man arbetar med, svenskar som arbetar för EFK i regionen och ”vanliga” medlemmar från EFK-församlingar i Sverige. Och jag blev väldigt imponerad av den professionalitet som fanns hos både EFK och de medverkande organisationerna. Man bedrev arbete som syftade till att förändra attityder till handikappade och ensamstående mammor, man jobbade med HIV-AIDS-frågor, med missbrukare, med arbetslösa osv. Kul att möta riktiga entreprenörer som arbetar för det goda.

Veckan var trots konferensen också som en semester i miniformat. Ingen Amos som väcker en när man sover som bäst, ingen gravid Monika som ständigt gnäller över att hon mår illa (oops, nu försa jag mig, ni får lova att inte berätta det får nån), ingen disk, ingen matlagning, inga bekymmer. Och som pricket över i deltog också Joakim, god vän och pastor i Saron, i konferensen. Så många goda och och oavbrutna samtal i faraonisk miljö. Kan det bli bättre?

Störst intryck fick vi nog av den ”sopstad” vi besökte i utkanten av Kairo. Vid Kairos soptipp (största? enda?) finns en liten stad i staden som består av några tiotusentals människor. Huvuddelen av dessa människor lever på att gå på soptippen och samla skräp som de sedan skickar iväg för återvinning. När man åker genom denna sopstad ligger det skräp i drivor. Stanken är nästan outhärdlig. Överallt ser man fullastade pick-upper och bilar med plast, plåt och papper på väg för att återvinna. Fortsätter man genom sopstaden kommer man så småningom upp på ett berg som för de koptiska kristna i Egypten under lång tid har fungerat nästan som ett heligt berg. I berget har man huggit kyrkor, den största ser ut som en grekisk amfiteater och rymmer cirka 15 000 personer. Varje torsdag predikar en koptisk karismatisk präst för denna fullsatta utomhuskyrka. Han har predikat för sopfolket i över 20 år och verkar ha en viss idolstatus bland kopter i hela Egypten. Han ber för sjuka och välsignar människor. Runt om honom råder nästan hysteri. En kopternas John Lennon. Eller kanske snarare Benny Hinn. Och även vi blev välsignade av denna skäggiga man med de varma ögonen. Märks det?

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grattis till att en ny liten Mattsson ska få se dagens ljus! När är det dags? Annika lider med Monika som mår illa!
Jens lider med Emil som får lyssna med gnället. Kram från oss alla fyra

december 01, 2006 2:20 em

 
Blogger Emil said...

Skönt med ett bevis på att någon lusläser Emils långa bloggar. Vi började tro att ingen gjorde det men då glömde vi bort familjen ströberg. Är i vecka tolv så det är inte förrän i slutet av juni. Än är det en lång väg att gå. /Monika

december 01, 2006 4:55 em

 
Anonymous Anonym said...

Grattis!
Hoppas den nya bäbisen gillar hårtvätt.
Kramar
Inger

december 01, 2006 9:27 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag läsar alla artiklar. Grattis igen till det blivande barnet! Själv har jag inte fått något än, hoppas Emma kan hålla ut en vecka till så hinner jag med bättre.

Men Benny Hinn... det verkar ju vara en ganska tveksam man som tar lätt på sanningen medan jag uppfattade er soppredikant som en stor man. Hur ligger det till? Vilken är din relation till Benny Hinn? En hjälte?

Kristian

december 04, 2006 1:36 em

 
Blogger Emil said...

Spännande Kristian, vi tänker ofta på er. Och jag hoppas att det lilla krypet har förstånd att dimpa ner när alla julkonserter, adventsgudstjänster, julavslutningar och lisebergsspelningar är avslutade. Men sedan blir det förhoppningsvis en härlig jul ...

Helt ärligt vet jag nästan ingenting om Benny Hinn, det gick någon dokumentär på tv för några år sedan som jag missade. Men jag känner ändå på mig att de har några likheter, Benny och fader Samaan:

1. De ber båda för sjuka,

2. De är båda ifrågasatta (åtminstone hörde vi ett rytkte att den karismatiske koptiske prästen i sopstaden inte var väl sedd av den koptiske påven. Visst är det f ö lite coolt att kopterna har en egen påve?)

3. Det råder någon slags hysteri och personkult kring båda.

Men om Benny har varma ögon, det kan jag inte svara på …

december 04, 2006 9:11 em

 
Anonymous Anonym said...

Tack för Bennyinfo. Det räcker bra. Min känsla var bara att den koptiske prästen var, utifrån din horisont, lite orättfärdigt ifrågasatt medan Hinn mer verkar vara en äkta lurendrejare tycker jag men jag har inte heller någon koll alls egentligen.

Koptiska påvar är coolt. Lycka till med allt och hälsa!

K

december 05, 2006 10:30 fm

 
Anonymous Anonym said...

Ni blir fler och fler, ni blir fler och fler, ni blir fler och fler, ja, ni som heter Mattssons ni blir bara fler och fler...

( sjunges på mel: " ..Vi som tror på Jesus vi bli bara fler och fler" red. anm)
/ Fam. Brengesjö i Lugnet hälsar och grattar!

december 08, 2006 2:47 em

 

Skicka en kommentar

<< Home