Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

februari 13, 2006

Bästa barnlåten genom tiderna - Emil

Idag har jag börjat läsa arabiska. Äntligen! Två kvällar i veckan har jag och en engelsk dam privatundervisning med Ibrahim på Contemporary Language Institute här i Taiz. Väldigt kul! Man är så otroligt handikappad när man inte kan kommunicera med folk. Idag har jag fått lära mig vad det arabiska ordet "Baris" betyder. Paris så klart. Bokstaven "p" finns nämligen inte i arabiskan. Det gör att vi här i Jemen dricker läskedrycken "Bebsi" och använder blöjmärket "Bambers". Och för övrigt så heter vår granne "Bontus".

Det har ju varit lite skralt med kommentarer på sista tiden. För att motverka denna skrivkramp hos er läsare skulle jag vilja utlysa en liten omröstning. Det handlar om att rösta fram den bästa svenska barnlåten genom tiderna. Här i Jemen lyssnar vi på barnmusik dagarna i ända, och jag är därför tämligen säker på vilken låt jag kommer att rösta på. Men först är det ni. Vilken är den bästa svenska barnlåten genom tiderna?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kör vidare på Lindgren-temat. Mitt förslag är den fantastiska sång Lille katt. En sång som på ett inspirerande sätt berör några av de mest fundamentale ämnen som omsorg, empati,och inte minst humor.

Hoppas allt är väl med er trots vissa danska teckningar publicerade i ett förvirrat tillstånd av kulturell/religiös okunskap. Jag hörde förresten en uttalelse från JP. De tyckte det kunde vara en god idé att även publicera bilder av Jesus för att visa att det inte bara är Islam man kan driva med. Lyckligtvis var det någon som upplyste dem att även Jesus är en betydande profet i koranen och att publicera bilder av Jesus vore att göra allt värre.
Alltså ännu ett tecken på JP's okunskap.
Allt är väl här och jag har nu blivit färdig med socionomstudierna(Hörde jag dig sucka "äntligen"?) Vi är full gång med att göra vårt ny radhus beboligt. Räknar med att flytta om 2 veckor.


Hälsa Monika & Amos
Kramar från farbror Oscar

PS.Jag lovar att bli en mer frekventerad kommentarskrivare.DS.

februari 14, 2006 10:24 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att "Jesus älskar alla barnen"ligger bra till. Det är den första jag kommer att tänka på och den sång när jag tänker vidare som inte vill sluta sjunga i tankarna. Sitter och slötittar på OS. Sex medaljer till Sverige så här långt. Inte dåligt! Tänk att de tog brons idag i stafetten!
En vecka kvar till Öppet spår i Vasaloppet och snön ligger djup till och med i Mora!

Fridens liljor! Magnus Brengesjö

februari 19, 2006 11:10 em

 
Anonymous Anonym said...

Hemma hos oss så gillar Jonathan "Ajajaj" med Jojje Wadenius medan Axel är totalt tokig i klassikern Imse Vimse Spindel. Pappa Jens gläder sig åt att Jonis även gillar Latin Kings. Kram från "the Ströbergs"

februari 20, 2006 6:25 em

 
Anonymous Anonym said...

Klar favorit i Kärna är "K som i början på kudde" från fem myror är fler än fyra elefanter. Ellen sjunger gärna med i k sången men hon har hakat upp sig på "hoppa sången".... Sången då Emil och alfred sjunger.
När man i lugn och ro vill lyssna lite på radio/Bo kaspers mm står en liten tjej och hoppar och ropar "Hoppa sången" Hon är lite ambivalent för när "hoppa sången" strömmar ut från högtalaren kommer hon på att "lille Katt" skulle vara mycket roligare att lyssna på.

mars 05, 2006 8:32 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home