Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

april 25, 2006

Valår - Emil

Apropå nyhetsflöde är det ju valår i Sverige. Är det någonting jag riktigt kan sörja är det att jag inte får vara hemma på själva valdagen. Finns det någon underhållning – alla kategorier – som går upp mot välproducerade svenska valvakor i den statliga televisionen? Jag tvivlar på det. Något jag i alla fall kan delta i är de olika ”partisimulatorerna” som inför de senaste valen dykt upp på olika tidningars nätupplagor. Först i år verkar Aftonbladets att vara. Partikollen Enligt den ligger mina sympatier närmast centerpartiets. Kanske inte riktigt vad jag hade räknat med och inte heller så bra för ens image. Visserligen gillar jag deras federalistiska inställning till EU och till makt som sådan, men jag har ärligt talat lite svårt att få till det med gnäll-maud. Och så är jag inte så säker på att jag vill ha ett maktskifte. Är inte Reinfeld i tunnaste laget? Kanske är ändå en ny regering bestående av sossar och miljöpartister det bästa alternativet för Sverige just nu? Där miljöpartiet kan putta sossarna i en mer frihetlig, liberal, solidarisk och miljövänlig riktning. Där Göran Persson förhoppningsvis fasas ut så snart som möjligt och ersätts av vem vet, kanske Margot Wallström. Där Jan Eliason med full diplomatisk kraft kan gå in och medla i stora konflikter. Kanske är en sådan regering att hoppas på. Det återstår att se om miljöpartiet, om de återigen får chansen, vågar stå på sig: utan ministerposter, inget stöd att räkna med från mp. Ja ja, det här en var blogg långt från Jemen, men genom den moderna tekniken klarar man ju faktiskt av att leva flera liv samtidigt. Tack Gud för det.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grön väljare i stad = MP!
Grön väljare på landet = C?

(Själv får jag - tro det eller ej -MP både på Aftonbladet och GP...)

A.

april 25, 2006 10:54 em

 
Blogger Emil said...

A. (Andreas Sjunnesson? Andreas Lönn? Astrid Mattsson? Anton Mattsson?) Vem du än är, ge dig till känna! A refererar till GP - Valsimulator som är minst lika kul som Aftonbladets. Enligt den ligger mina sympatier närmast sossarnas. Kanske inte heller så uppmuntrande. Man får väl inse att man har blivit gammal och att man därför uppskattar lite tillväxt och stabilitet ... Hursomhelst, mp har nu två andraplatser vilket gör att jag nu har tre partier med lika antal poäng i toppen: S, C och Mp. Hur går det för er andra?

april 26, 2006 10:59 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej!
Gjorde DN's partitest idag o var mest MP o minst M. De övriga partierna måtte vara ganska lika när det gäller DN's frågor.
Blir säkert ett spännande val.
Här är det vår efter en jätteblöt valborg.
Skogarna är fulla av vitsippor.
Kramar från
gammelfaster

maj 02, 2006 8:23 em

 
Anonymous Anonym said...

Här i Högsbo visade det sig efter GPs valkoll att Jens liksom Emil sympatiserar med Centerpartiet (ska Jens svika Lejonborg i år??) Annika är föga förvånande V... Kram från herr och fru Öberg

maj 02, 2006 8:50 em

 
Blogger Emil said...

Jaha, tack vare min faster har vi ytterligare ett test att prova: DN - PARTIKOLLEN Här fick jag 1.C, 2.MP, 3.S. Intressant ...

maj 02, 2006 11:38 em

 
Anonymous Anonym said...

För min del blev det 1.V 2.MP 3.S Kram Annika Öberg som snart ska till Plikta och njuta med Jonathan och Axel - ännu en majdag med sol och 20 graders värme. Helt perfekt! Kram

maj 05, 2006 12:33 em

 

Skicka en kommentar

<< Home