Monika, Emil och Amos Mattsson rapporterar om livet i Jemen. Vill du ha nå oss? Brev eller paket: Mattsson, SFM, P.O. Box 295, Taiz, Jemen. Tel.nr: +9674240155 (ring helst 16-20 svensk tid) Mobil: +967733053193 (dygnet runt) Skype: (hämta ner programmet Skype www.skype.com och ring gratis. Sök efter ”Emil Mattsson”) MSN (www.msn.com) Mail: mattssonemil@hotmail.com, mattssonmonika@hotmail.com Eller gör inlägg på denna blogg. Då får ju alla del av era hälsningar ...

mars 05, 2006

Ute i den stora världen - Monika

Som ni har förstått vid det här laget så är jag på Cypern. Det är verkligen skönt att lämna centrets murar bakom sig och komma in i EU igen. Resan från Taiz till Cypern tog mig nästan 48 timmar: vid lunchtid i torsdags reste jag från Taiz tillsammans med Akram. Jag spenderade natten hos en indisk lärarinna i Sana’a – en mycket trevlig bekantskap! Hon är vän med familjen Scott där vi brukar bo när vi är i huvudstaden. Den här gången vad det fullt hos Scotts så de ordnade så jag kunde bo hos den andra familjen istället. Tidigt i fredags flög jag till Dubai. I Dubai bodde jag på hotell. Sedan vidare till Cypern tidigt på lördagsmorgonen.
När man bor i Jemen är man inte van vid lyx eller vid västerländska självklarheter. Det var därför jag grät när jag såg en Starbucks (något överdrivet men jag vill att ni förstår känslan). Dubai har väldigt många indier och detta gör att det är mycket cyklar på gatan – med ringklockor! Detta är en liten detalj som jag inte tänkt på att jag saknat i Jemen. I Taiz finns det inte många cyklar och de har inte några ringklockor. Tänk att man kan bli glad av det lilla ljudet!
I Dubai finns det shoppingcenter. Stora shoppingcenter. Också det är fantastikt när man bor i Taiz. Här hittade jag allt från Triumph-bh till Eccoskor. Inte för att jag köpte någon av de två produkterna för priserna var så gott som svenska. Men lite shopping fick jag gjort vilket gjorde gott i plånboken och själen. Det är kul att shoppa. Riktigt kul.
Och som den anglofil jag är blev jag också glad över att hitta en Marks & Spencer! De hade till och med en matavdelning där man kunde köpa engelska specialiteter. Lite svårt för mig att köpa med tanke på att jag skulle resa men några burkar pesto lyckades jag i alla fall få köpt. Det är något som jag saknat mycket i Jemen. (Jag ska se om jag kan köpa basilikafrö här på Cypern så kanske jag kan odla min egen basilika i en kruka på terassen hemma i Taiz. Sol har vi ju gott om.)
Dubai tror jag verkligen har mycket att upptäcka så om ni ska ut och resa och har tid att tillbringa några dagar där så ska ni ta chansen. Jag hann inte med så mycket förutom några shoppincenter och en tur till guldsoqen (guldmarknaden) och några gator runt omkring. Jag märkte snabbt att även på marknaden så var saker dyrare än i Jemen. En sjal som vi får ge cirka 30 kronor för i Jemen kostade minst det dubbla där, trots att det var exakt samma sjal. På flyplatsen fick man dubbla även det priset om man ville köpa.
Här på Cypern är det feststämning! Imorgon måndag så är det ”Green Monday” – den första dagen på fastan. Så för att festa ordentligt innan fastan har de haft karneval i en dryg vecka. Detta innebär att det är maskerader överallt. Det är både barn och vuxna som klär ut sig i riktigt fina kostymer. (Inga hemmagjorda snögubbar där inte.) Igår när jag kom till hotellet var det ett jättestort barnkalas med hundratals spindelmannen, prinsessor etc. Och på kvällen var det en stor fest för vuxna med ännu lite mer vågade kostymer: nätstrumpor och korta kjolar var inte ovanliga. Idag var det karneval genom gatorna i stan med latinska rytmer, välkoordinerade danssteg, välsydda kostymer och lastbilar med jättedockor på. (Kortegen släng dig i väggen…)
För att fira rejält att fastan ska börja är det i morgon stor buffé på hotellet. Denna dag brukar man samlas med sin familj och släkt för att riktigt äta sig mätt innan det är dags att dra ner på maten. Som tur är har vi helpension så imorgon kväll är det jag som frossar i bläckfisk, fetaost, oliver och allt annat grekiskt ni kan komma på. (Det tycks mig som om den cypriotiska maten är väldigt lik den grekiska men det kanske finns någon skillnad som jag ännu inte märkt.)
Och imorgon börjar också konferensen! Det är ju därför jag är här; inte för att shoppa, äta gott och gå på karneval. Utan för att lära mig bra saker som jag kan ta med mig tillbaka till centret så att vi kan göra mer gott för jemeniterna.